Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Hyperventilatie en inspanning

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Kan hyperventilatie ontstaan als gevolg van inspanning?

Hyperventilatie kan ontstaan als gevolg van zware, fysieke inspanning. Wanneer we een zware inspanning leveren, zoals bijvoorbeeld tijdens het hardlopen, dan beginnen we sneller te ademen om op die manier ons lichaam van meer zuurstof te voorzien. Wanneer we hierdoor echter de controle over onze ademhaling verliezen, dan kan er hyperventilatie ontstaan. Hyperventilatie betekent letterlijk ‘ over ademen’ en zorgt er voor dat we meer zuurstof inademen, maar ook meer koolzuur uitademen.

Op die manier ontstaat er een koolzuurtekort in ons lichaam en dit koolzuurtekort veroorzaakt allerlei vervelende fysieke symptomen zoals pijn in borst, kortademigheid, hartkloppingen, vermoeidheid, duizeligheid, een licht gevoel in het hoofd, tintelingen rond de mond en in de handen en voeten, trillen, pijnlijke spieren en misselijkheid.

Wanneer dit gebeurt tijdens een zware inspanning, dan kan dit paniek veroorzaken bij de slachtoffers van een hyperventilatie aanval. Ze zouden verkeerdelijk kunnen denken dat ze bijvoorbeeld een hartaanval krijgen door de pijn in de borst en door de hartkloppingen. Dit veroorzaakt angst en angst zal de hyperventilatie alleen maar verergeren. Het is dus belangrijk dat, wanneer hyperventilatie optreedt als gevolg van een zware inspanning, het slachtoffer rustig probeert te blijven en de controle probeert terug te winnen over zijn/haar ademhaling.

 

Waarom kan hyperventilatie ontstaan als gevolg van zware inspanning?

Wanneer we een zware inspanning leveren, tijdens een sportsessie bijvoorbeeld, dan ademen we dus sneller en/of dieper om ons lichaam van extra zuurstof te voorzien en wanneer we vervolgens de controle verliezen over onze ademhaling dan kan er hyperventilatie optreden.

Ademen we tijdens de inspanning op een verkeerde manier, door de mond inademen bijvoorbeeld, dan kan er hyperventilatie ontstaan. Wanneer de versnelde, ongecontroleerde ademhaling de typische symptomen van hyperventilatie veroorzaakt, ontstaat er vaak angst. Dit zal de hyperventilatie verergeren en de symptomen zullen op hun beurt ook verergeren. Hyperventilatie en angst gaan vaak hand in hand. Door het verlies van te veel koolzuur als gevolg van de versnelde ademhaling dalen de koolzuurwaarden in het bloed en zal de PH waarde van het bloed veranderen.

Koolzuur is een natuurlijke spierontspanner en door een gemis aan koolzuur trekken de spieren en de aders samen, waardoor de zuurstoftoevoer naar de hersenen vermindert. Wanneer dit gebeurt tijdens een zware inspanning dan kan dit zelfs leiden tot flauwvallen. Hyperventilatie als gevolg van een zware inspanning, angst of stress is niet gevaarlijk, maar wanneer we bijvoorbeeld aan het zwemmen zijn, dan kan de situatie wel gevaarlijk worden. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen, zich rustig neer te zetten of rustig te gaan liggen en de ademhaling trachten te vertragen.

 

Wat te doen tegen hyperventilatie veroorzaakt door inspanning?

Wanneer hyperventilatie optreedt als gevolg van een zware inspanning, dan moet de ademhaling zo snel mogelijk vertraagd worden. Dit kan bekomen worden door in – en uit te ademen in een papieren zakje of door de handen komvormig rond de neus en mond te vouwen en rustig in en uit te ademen. Dit zal de ademhaling vertragen en het verlies van te veel CO2 tegengaan.

Ook het toeknijpen van één neusgat en rustig ademhalen door het andere neusgat en weer uitademen door de mond zal de ademhaling vertragen. Zo kan het slachtoffer van de hyperventilatie aanval de controle herwinnen over de eigen ademhaling. Het is belangrijk rustig te blijven aangezien angst en onrust de hyperventilatie en haar symptomen alleen maar zullen verergeren.

Een goede manier om hyperventilatie tijdens een zware inspanning te voorkomen is de juiste ademhaling toe te passen. Probeer door de neus in te ademen en door de mond uit te ademen. Door regelmatig te bewegen wordt de kans op hyperventilatie tijdens zware inspanning ook kleiner. 

 

Andere artikelen
Top van de pagina