Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

De relatie tussen hyperventilatie en sporten

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Hyperventilatie en sporten gaan soms samen. Wanneer we sporten beginnen we sneller te ademen zodat we tijdens de fysieke inspanning ons spierweefsel en al onze belangrijke organen van voldoende zuurstof kunnen voorzien, omdat het lichaam hier harder voor moet werken tijdens het sporten. Het sneller ademhalen is normaal gezien geen probleem, maar wanneer de ademhaling van de sporter echter grillig en moeizaam begint te verlopen en wanneer hij/zij de controle verliest over zijn/haar ademhaling, dan kan hyperventilatie optreden. Hyperventilatie betekent letterlijk ‘te veel’ ademen.

Het slachtoffer van een hyperventilatie – aanval zal te snel en/of te diep ademhalen, waardoor hij/zij tijdens het sporten te veel zuurstof zal inademen en te veel koolzuur, oftewel CO2, zal uitademen. Het inademen van te veel zuurstof is niet erg, maar het uitademen van te veel koolzuur kent wel fysische gevolgen. Wanneer we te veel koolzuur uitademen, dan dalen de koolzuurwaarden in ons bloed en zal de PH waarde van het bloed stijgen.

Zo ontstaan de typische symptomen van hyperventilatie, die, wanneer ze verkeerd geïnterpreteerd worden, angst kunnen veroorzaken bij de slachtoffers van hyperventilatie tijdens het sporten. De angst zal de hyperventilatie alleen maar verergeren, dus is het belangrijk de symptomen in verband weten te brengen met het verlies van te veel koolzuur en om de kalmte te leren bewaren, zodat de hyperventilatie niet verergert.

 

Waarom gaan hyperventilatie en sporten soms samen en wat zijn de symptomen?

Wanneer hyperventilatie en sporten samengaan, dan is dit meestal het gevolg van een verkeerde ademhaling tijdens het sporten. Door het verlies van te veel CO2 ontstaan de vervelende symptomen van hyperventilatie. Enkele van de vaakst vermelde symptomen zijn : pijn in de borst, hartkloppingen, pijnlijke spieren, kortademigheid, trillen, vermoeidheid, tintelingen rond de mond, in de handen en in de voeten, verstrooidheid, duizeligheid, een slap gevoel en een licht gevoel in het hoofd. Deze symptomen kunnen, wanneer ze niet in verband worden gebracht met de verkeerde ademhaling, angst veroorzaken bij de sporter die verkeerdelijk kan gaan denken dat er iets ernstigs aan de hand is. Niets is minder waar. Hyperventilatie is niet gevaarlijk. Hyperventilatie kan in sommige gevallen wel een gevolg zijn van hart – of longproblemen of een gevolg zijn van acute acidose tijdens het sporten, maar meestal wordt de hyperventilatie dus veroorzaakt door een foute manier van ademhalen en door angstgevoelens als gevolg van de moeizame ademhaling. 

 

Hoe het samengaan van hyperventilatie en sporten vermijden?

Om het samengaan van hyperventilatie en sporten te vermijden, moet allereerst de juiste ademhaling worden toegepast tijdens het sporten. Onderzoek heeft aangetoond dat drie keer kort inademen en twee maal kort uitademen een ideale manier van ademhalen is tijdens het sporten. Wanneer er toch hyperventilatie optreedt tijdens het sporten, dan moet er meteen gestopt worden met sporten. De sporter kan een rustige, koele plaats opzoeken en de handen komvormig om de neus en mond vouwen teneinde het ademhalingsritme te vertragen en het verlies aan CO2 te compenseren. Inademen door één neusgat en uitademen door de mond zal het ademhalingsritme eveneens doen vertragen. Het is ook belangrijk regelmatig en op een ‘rustige’ manier te sporten. Wanneer we plots te veel vragen van ons lichaam dan kan er acute acidose ontstaan en deze kan hyperventilatie uitlokken. Wanneer er op een juiste manier wordt ademgehaald tijdens het sporten en wanneer we regelmatig sporten dan zullen hyperventilatie en sporten niet vaak samen gaan.

 

Andere artikelen
Top van de pagina