Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Hyperventilatie tijdens het sporten

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Waarom kunnen we last krijgen van hyperventilatie tijdens het sporten?

Tijdens het sporten verandert ons ademhalingsritme en gaan we sneller en dieper ademhalen, wat kan leiden tot hyperventilatie. We gaan sneller ademen omdat ons lichaam harder moet werken om het spierweefsel en alle vitale organen in ons lichaam van zuurstof te kunnen voorzien. Wanneer het ademhalingspatroon echter grillig en moeizaam gaat verlopen, dan kunnen de sporters vervelende en soms zelfs gevaarlijke symptomen gewaarworden zoals duizeligheid, pijn in de borst en paniekgevoelens. Deze symptomen zijn het gevolg van een tekort aan CO2 ten gevolge van de hyperventilatie.

 

De oorzaken van hyperventilatie tijdens het sporten

Er bestaan verschillende mogelijke oorzaken voor hyperventilatie tijdens het sporten zoals een verkeerde ademhaling, acute acidose, maar ook een hart –of longziekte kan aan de basis liggen van een hyperventilatie aanval. De meest voorkomende oorzaak van hyperventilatie tijdens het sporten is echter een onjuiste ademhaling. Het niet op een correcte manier ademhalen kan het zuurstofniveau in het lichaam doen dalen en leiden tot paniek en hyperventilatie. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer we sporten, bijvoorbeeld tijdens het joggen, het ideaal is als we drie keer kort inademen en vervolgens 2 keer uitademen. Door dit ademhalingspatroon vol te houden tijdens het sporten zal ook ons hartritme constanter verlopen. De juiste ademhaling hanteren tijdens het sporten kan hyperventilatie, maar ook een te hoge bloeddruk voorkomen.

Een tweede mogelijke oorzaak van hyperventilatie tijdens het sporten is acute acidose. Tijdens het sporten wordt er veel melkzuur geproduceerd door het spierweefsel wanneer de suikers in het lichaam verbruikt worden voor de extra energie. Een studie heeft aangetoond dat het te veel aan melkzuur in het lichaam een sleutelrol speelt bij het ontstaan van hyperventilatie tijdens het sporten. Om de opeenstapeling van te veel melkzuur in het lichaam tegen te gaan is stretchen en regelmatig sporten onontbeerlijk. Wanneer we onszelf te hard ‘pushen’ tijdens het sporten creëert ons lichaam te veel melkzuur, wat niet alleen hyperventilatie, maar ook zeer pijnlijke spieren kan veroorzaken. In sommige gevallen kan hyperventilatie of kortademigheid tijdens het sporten een indicator zijn van ernstige medische aandoeningen. Wanneer ons hart niet in staat is om genoeg bloed door ons lichaam te pompen tijdens het sporten, dan kan het slachtoffer beginnen hyperventileren. Hyperventilatie kan eveneens ontstaan wanneer de zuurstoftoevoer is afgenomen door een longprobleem zoals een bloedklonter, een longontsteking of COPD. Deze ernstige aandoeningen worden vaak vergezeld van andere symptomen zoals pijn in de borst, in de kaak of in de arm. 

 

Hoe vermijden we hyperventilatie tijdens het sporten? 

De meeste gevallen van hyperventilatie tijdens het sporten zijn te wijten aan een onjuiste ademhaling en/of angst. Wanneer het ademhalen tijdens het sporten moeizaam verloopt dan kan dit leiden tot angstgevoelens die op hun beurt hyperventilatie kunnen veroorzaken. Wanneer hyperventilatie optreedt, stop dan meteen met sporten, ga zitten op een koele plaats en probeer je ademhalingsritme te vertragen door traag in te ademen door de neus en uit te ademen door de mond. Een bezoek aan de arts of therapeut is aangewezen wanneer je vaak last hebt van hyperventilatie tijdens het sporten.

 

Andere artikelen
Top van de pagina