Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Stress en hyperventilatie

Prijs € 39

GRATIS verzending vanaf € 0,00

 

Inhoud 50 ml

Onmiddelijk leverbaar

 

 

Aantal:

 

Plaats in mandje


Hyperventilatie kan optreden als een gevolg van constante stress. Wanneer iemand last hebt van stress, dan gaat hij/zij "over ademen" . Ze ademen met andere woorden sneller en meer dan nodig is voor het lichaam. Wanneer een persoon echter constant onder stress staat dan wordt dit hyperventileren, letterlijk te veel ademen, een ‘normale’ manier van ademhalen.

Dit zorgt voor een toename van het stressgevoel omdat de persoon zich beseft dat hij/zij niet juist ademt en omdat er geregeld naar adem moet gesnakt worden, vooral wanneer hij/zij praat. En daar blijft het niet bij. Hyperventilatie kan vervelende gevolgen hebben die niet genegeerd kunnen en mogen worden.

 

De gevolgen en symptomen van hyperventilatie ten gevolge van stress

De gevolgen van hyperventilatie kunnen op hun beurt zorgen voor nog meer stress doordat men zich zorgen begint te maken over de fysieke en mentale gezondheid. De vermoeidheid ten gevolge van het hyperventileren kan leiden tot een verminderd enthousiasme, minder genot en plezier en kan zelfs uiteindelijk uitmonden in apathie of een milde depressie. De hartkloppingen die worden veroorzaakt door het hyperventileren kunnen gevolgen hebben voor het hart en hartproblemen veroorzaken.

Veel voorkomende symptomen van hyperventilatie zijn :

 * kortademigheid
 * vermoeidheid
 * hartkloppingen
 * een opgeblazen gevoel in de buik, boeren, misselijkheid, winderigheid
 * pijn in de borst
 * verstrooidheid, duizeligheid, wazig zicht
 * een slap gevoel, stijve vingers, gevoelloze armen
 * paresthesie : tintelingen of gevoelloosheid van de huid
 * flauwvallen

 

Wat te doen tegen hyperventilatie ten gevolge van stress

Ten eerste moet er begrepen worden dat hyperventilatie ten gevolge van stress een verkeerde gewoonte is. Men heeft die verkeerde ademgewoonte aangenomen, dus kan men deze ook weer kwijtraken.

Het leren inademen door de neus en niet meer door de mond, zoals gewoonlijk bij mensen met hyperventilatie, is een belangrijke stap. Door de neus inademen is de natuurlijke manier van ademhalen. Het kan ook helpen jezelf te trainen dieper en trager adem te halen en zo minder en trager te leren ademhalen in plaats van te snel en te veel.

De meeste mensen die last hebben van hyperventilatie ademen met hun bovenste thorax. Wees zeker dat je diep ademhaalt en dat de longen volledig gevuld worden. Doe dit elke dag gedurende 5 minuten en de kans is groot dat de ademhaling weer normaal gaat verlopen. Het is ook belangrijk zich te beseffen dat hyperventilatie optreedt wanneer men angstig, boos of gestresseerd is. Wanneer het ademen versnelt, probeer dit dan te stoppen door diep in te ademen en de adem zolang mogelijk in te houden alvorens weer uit te ademen. Zorg tegelijkertijd voor een juiste houding, zit of sta goed recht. Dit om er voor te zorgen dat de lucht die men inademt zonder problemen kan circuleren.

Denk er aan dat hyperventilatie het gevolg is van chronische stress. Elimineer zoveel mogelijk stressfactoren : maak het leven wat eenvoudiger. Wanneer de chronische stress een gevolg is van onopgeloste problemen roep dan de professionele hulp in van een arts of therapeut. Het gebeurt maar al te vaak dat we blind worden voor onze eigen problemen en zo terechtkomen in een wederkerend patroon van negatieve gedachten. De objectieve visie van een arts of therapeut kan helpen dit patroon te doorbreken.

 

Andere artikelen
Top van de pagina