Deze site maakt gebruik van cookies.Meer wetenAccepteren

Ervaringen met MIX 84 :

 

  • Het beklemmend gevoel is weg
  • Ik ben verlost van mijn hyperventilatie
  • Chronische hyperventilatie verdwenen in 2 maanden
Meer info

Bach bloesem MIX 84 helpt je bij hyperventilatie

  • spanningen te minderen
  • nieuwe aanval te vermijden
  • kalmer te worden
  • verdriet en pijn te verzachten
Meer info

Wat is bach bloesem ? 

 

 

  • vloeibare, druppelvormige extracten van planten
  • buigen negatieve emoties om in hun positieve pool
  • zijn 100% natuurlijk en geeft geen enkele bijwerking
Meer info

Persoonlijke bach bloesem mix :

  • Specifiek mix op maat 
  • Op basis van je specifieke klachten
  • Rekenig houdend met je karakter 
  • Geeft snel en goed resultaat

 

Meer info

Gratis boek

 

 

 

 

 

Noteer nu je e-mail adres hieronder en download gratis het boek waarin alles over hyperventilatie en / of hyperventileren duidelijk beschreven staat!
 

 

E-mail adres:  Verzenden

Kunnen ademhalingstechnieken helpen bij hyperventilatie?

Het vertragen van het ademhalingsritme door middel van ademhalingstechnieken is een efficiënte methode om hyperventilatie onder controle te krijgen. Wanneer we last hebben van stress of angst, de voornaamste oorzaken van hyperventilatie, dan zal onze ademhaling versnellen. Dus elke ademhalingstechniek die onze ademhaling weer kan normaliseren kan ons helpen weer te ontspannen. Het CO2 niveau in ons lichaam controleert ons ademhalingsritme. Wanneer we angstig zijn of last hebben van stress dan krijgen we de nood aan meer zuurstof en beginnen we dus sneller te ademen met een te groot verlies aan C02 als gevolg.

Dit tekort veroorzaakt de typische symptomen van hyperventilatie zoals duizeligheid, een slap gevoel, hoofdpijn, pijn in de borst, tintelingen en hartkloppingen. Wanneer we last hebben van stress of wanneer we angstig zijn zal ons ademhalingsritme en onze manier van ademhalen vanzelf veranderen. Wanneer we afstand nemen van de bron van angst of stress, dan zal de hyperventilatie of het te snel ademhalen meestal beetje bij beetje afnemen. Wanneer we echter niets kunnen veranderen aan de oorzaak van onze stress of angst dan zal het ademhalingsritme blijven versnellen. Dit zorgt voor meer angstgevoelens en deze zullen de hyperventilatie versterken. Op die manier kan het slachtoffer terechtkomen in een vicieuze cirkel van angst, stress en hyperventilatie. Hyperventilatie kent veel neveneffecten waarvan er sommige ernstig kunnen zijn.

Het ademhalingspatroon kan geanalyseerd worden door middel van observatie of door middel van een medisch instrument dat de C02 waarden meet in elke uitademing. Het is reeds jaren geweten dat hyperventilatie zowel een oorzaak als een symptoom van stress, maar ook andere ziekten en emotionele problemen, kan zijn. Het is waarschijnlijk één van de meest onderschatte en misgediagnosticeerde ziekten van deze tijd.

 

Hoe helpen ademhalingstechnieken bij hyperventilatie?

Het aanleren van de juiste ademhalingstechnieken kan hyperventilatie tot op een bepaald niveau controleren. Hyperventilatie wordt normaalgezien vastgesteld wanneer iemand meer dan 30 keer per minuut ademt. Hyperventilatie kent een acute en een chronische vorm. Acute hyperventilatie is een normale reactie in hevige stresssituaties. Men spreekt van chronische hyperventilatie wanneer het lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe, ongezonde manier van ademhalen. Er zijn 3 soorten ademhalingstechnieken tegen hyperventilatie :

1. De ademhaling gedurende een paar seconden inhouden

2. Het ritme van de ademhaling veranderen zodat deze trager en oppervlakkiger gaat verlopen

3. Het veranderen van de lucht die wordt ingeademd bv. door middel van een papieren zakje. Dit zakje zorgt er voor dat het teveel aan uitgeademde CO2 weer wordt ingeademd.

Het inhouden van de adem kan de symptomen van hyperventilatie gedurende een korte periode stoppen, maar deze methode is enkel aangewezen in ernstige gevallen en gedurende een zeer beperkte periode, anders kunnen er zich complicaties voordoen. Dit is dus geen echte behandeling, maar eerder een redding in noodgevallen.

Het veranderen van het ademhalingsritme is wel een goede techniek, een mogelijke thuisbehandeling op lange termijn. Het ademen in een papieren zakje is de bekendste methode, maar kent echter ook haar minpunten.

 

Welke ademhalingstechnieken helpen bij hyperventilatie?

Alle mogelijke ademhalingstechnieken die helpen de ademhaling te vertragen en het slachtoffer van hyperventilatie te kalmeren zijn nuttig. Deze technieken vergen echter wel enige tijd en oefening. Hoe meer iemand deze ademhalingstechnieken inoefent, hoe gemakkelijker het wordt om de ademhaling te controleren tijdens een aanval van hyperventilatie.

Er bestaan verschillende technieken die de ademhaling kunnen vertragen. Men kan buikademhaling aanleren, leren ademen door de neus en uitademen door bijna gesloten lippen, er zijn bepaalde yogaklassen die zich uitsluitend met de ademhaling bezighouden, men kan één neusgat afsluiten en inademen door de neus en weer uitademen door de mond, etc. Het is vooral belangrijk dat het slachtoffer zich beseft dat hij/zij controle kan uitoefenen op zijn/haar eigen ademhaling. De juiste ademhalingstechnieken op het juiste moment en op de juiste manier uitgevoerd zullen helpen de hyperventilatie onder controle te krijgen.